Beleid
Het beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing is wettelijk verankerd in het Besluit Begroten en Verantwoorden en in het eigen beleid van de provincie in de vorm van de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de Financiële verordening:
- wettelijk kader, artikel 11 van Besluit Begroten en Verantwoorden ;
- Financiële verordening provincie Zuid-Holland 2021, Paragraaf 4.4 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de financiële verordening is vastgelegd dat Gedeputeerde Staten zorg dragen voor een organisatiebreed systeem van risicomanagement dat leidt tot een integraal en transparant inzicht in risico’s dat het proces van sturing, beheersing, besluitvorming en verantwoording op de verschillende niveaus in de organisatie ondersteunt. Dit alles om het beslag op beschikbare middelen meer in balans te brengen met voorziene risico's en de transparantie, wendbaarheid en flexibiliteit te vergroten.
Als een risico met financiële gevolgen zich voordoet, geldt de onderstaande volgorde van afdekking:
- het risico wordt afgedekt door de middelen die beschikbaar zijn gesteld ter afdekking van risico’s binnen het desbetreffende beleidsdoel;
- voor zover de middelen als bedoeld onder a ontoereikend zijn, wordt het risico afgedekt door de vrije ruimte en niet-juridische beklemde middelen binnen de ambitie waaronder het beleidsdoel valt;
- alleen voor zover de middelen als bedoeld onder a en b ontoereikend zijn, komt het risico ten laste van de algemene middelen.
Deze benadering impliceert dat risico’s worden afgedekt op het niveau waarop dit risico kan worden beheerst. In praktijk betekent dit dat operationele projectrisico’s binnen het opdrachtbudget worden afgedekt dan wel een bufferreserve wordt opgenomen binnen een ambitie. In de paragraaf Weerstandsvermogen worden slechts die risico’s opgenomen die niet op een lager niveau worden afgedekt, oftewel de netto strategische risico’s.
Het huidige beleid ten aanzien van het weerstandsvermogen is behoedzaam: er wordt een weerstandsratio van minimaal 2 aangehouden voor de netto strategische risico’s, zowel voor de incidentele als structurele risico’s. Dat wil zeggen dat voor iedere euro die de provincie als risico loopt, er tenminste twee euro als weerstandscapaciteit tegenover staan. De weerstandscapaciteit bestaat uit de beschikbare en beschikbaar te maken middelen om de financiële gevolgen van risico's op te kunnen vangen.
Wat willen we bereiken in 2022?
In 2022 wordt ingezet op de doorontwikkeling en implementatie van het systeem van risicomanagement. In de eerste plaats betreft dit de systematiek voor risicoreserveringen, zodat op eenduidige wijze middelen worden gereserveerd ter afdekking van risico’s. Dit vraagt ook om extra inzet op kwantitatieve risicoanalyses om de risicoprofielen van met name de investeringsprojecten en fondsen in kaart te brengen. Dit moet bijdragen aan efficiënte inzet van middelen en zodoende een bijdrage leveren aan een realistische begroting en realisatiekracht.
In de tweede plaats wordt de verbreding van het risicomanagement naar complexe opdrachten in de organisatie voortgezet. Hierbij gaat het niet primair om de financiële risico’s, maar is met name aandacht voor beleidsinhoudelijke en politiek-bestuurlijke risico’s. Een gestructureerde analyse van risico’s moet bijdragen aan de beheersing van deze complexe en daarmee risicovolle opdracht en tevens ondersteuning bieden bij de besluitvorming over en eventuele prioritering van opdrachten.
In de derde plaats wordt ingezet op het vergroten van risicobewustzijn in de organisatie door communicatie over en trainingen in risicomanagement gericht op verschillende doelgroepen. Tevens wordt vanuit risicomanagement een bijdrage geleverd aan thema’s als integriteit, informatieveiligheid, fraude en ondermijning met als doel om de weerbaarheid van de organisatie te bepalen en te vergroten.