28. | Opbrengstverliezen openbaar vervoer |
---|---|
Risico | Concessiehouders voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland lijden (opbrengst)verliezen bij handhaving van hun dienstverleningsniveau. |
Oorzaken |
|
Gevolg(en) |
|
Achtergrond-informatie | In 2020 heeft het Rijk een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding geïntroduceerd. Hiermee vult het Rijk het kostenniveau in concessies aan van 93% tot 95% van het kostenniveau in 2019. Hiermee heeft dit risico zich in 2020 en 2021 niet voorgedaan. Voor 2022 zijn afspraken gemaakt dat de beschikbaarheidsvergoeding in ieder geval tot 1 september wordt doorgezet. Hierbij bezuinigen vervoerders 5% tot 7% op hun kosten en mag er geen winst worden gemaakt. |
Maatregelen | Voor de periode na 1 september 2022 is nog onzekerheid. Hiervoor is een Transitieplan opgesteld, waarin gekeken wordt naar een totaalpakket aan maatregelen. De volgende aspecten worden hierin onder meer bekeken en afgewogen: efficiëntere bedrijfsvoering, vervoerssysteem, campagnes om meer reizigers te trekken, verhogen reizigersbijdragen, investeringen in infrastructuur en verhogen van exploitatiebijdrage. |
Status risico | Het meest waarschijnlijke scenario is dat de reizigersaantallen in 2022 nog niet op het niveau van voor de coronacrisis terugkomen. De compensatieregeling vanuit het Rijk voor de periode na 1 september 2022 is nog niet duidelijk. |