Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

28.

Opbrengstverliezen openbaar vervoer

Risico

Concessiehouders voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland lijden (opbrengst)verliezen bij handhaving van hun dienstverleningsniveau.

Oorzaken

  • De reizigersaantallen zijn blijvend lager door de coronacrisis. Hierdoor komen minder inkomsten binnen van reizigers.
  • De tijdelijke compensatie vanuit het Rijk om opbrengstverliezen af te dekken wordt niet, of niet volledig gecontinueerd.

Gevolg(en)

  • Als de provincie concessiehouders houdt aan de aanbiedingen die ze hebben gedaan, en niet met extra middelen over de brug komt, gaan zij failliet. Hierdoor kan de provincie haar wettelijke taak om regionaal vervoer aan te bieden niet nakomen.

Achtergrond-informatie

In 2020 heeft het Rijk een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding geïntroduceerd. Hiermee vult het Rijk het kostenniveau in concessies aan van 93% tot 95% van het kostenniveau in 2019. Hiermee heeft dit risico zich in 2020 en 2021 niet voorgedaan. Voor 2022 zijn afspraken gemaakt dat de beschikbaarheidsvergoeding in ieder geval tot 1 september wordt doorgezet. Hierbij bezuinigen vervoerders 5% tot 7% op hun kosten en mag er geen winst worden gemaakt.

Maatregelen

Voor de periode na 1 september 2022 is nog onzekerheid. Hiervoor is een Transitieplan opgesteld, waarin gekeken wordt naar een totaalpakket aan maatregelen. De volgende aspecten worden hierin onder meer bekeken en afgewogen: efficiëntere bedrijfsvoering, vervoerssysteem, campagnes om meer reizigers te trekken, verhogen reizigersbijdragen, investeringen in infrastructuur en verhogen van exploitatiebijdrage.

Status risico

Het meest waarschijnlijke scenario is dat de reizigersaantallen in 2022 nog niet op het niveau van voor de coronacrisis terugkomen. De compensatieregeling vanuit het Rijk voor de periode na 1 september 2022 is nog niet duidelijk.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 10:03:28 met de export van 11/17/2021 09:58:19