Subsidies en hun vorm
Tot enkele jaren geleden zette de provincie haar financiële instrumenten vooral op ‘traditionele’ wijze in om beleidsdoelstellingen te realiseren met klassieke subsidie- en opdrachtverstrekkingen. Elk financieringsinstrument is in juridische zin ofwel een subsidie, dan wel een opdracht. Dit geldt eveneens voor leningen, garanties en deelnemingen. Provinciale Staten hebben voor subsidies een Algemene subsidieverordening (Asv) vastgesteld. Hierin wordt geregeld voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt.
Op grond van artikel 1 van deze verordening worden er vier subsidievormen onderscheiden:
- Begrotingssubsidie : subsidie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onderdeel c van de Algemene wet bestuursrecht. Hierbij worden de naam van de subsidieontvanger en het maximale subsidiebedrag in de begroting opgenomen. In de praktijk gaat het hier zowel om boekjaarsubsidies als projectsubsidies (afgebakende looptijd van 1 of meerdere jaren). Voorheen waren dit voornamelijk boekjaarsubsidies. De laatste jaren komen er steeds meer projectsubsidies bij. Als slechts één of enkele rechtspersonen voor een bepaalde subsidie in aanmerking komen, zou het te ver voeren om daarvoor een subsidieregeling op te stellen.
- Boekjaarsubsidie: subsidie die voor één of meer boekjaren wordt verstrekt voor activiteiten die behoren tot de structurele activiteiten die de subsidieontvanger gewoonlijk in het kader van zijn alledaagse bedrijfsvoering ontplooit.
- Projectsubsidie: subsidie voor een activiteit of een samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in de tijd en die zijn gericht op een specifiek eindresultaat.
- Incidentele subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onderdeel c, van de Algemene wet bestuursrecht. De activiteiten zijn niet voorzien in de subsidieregelingen van de provincie Zuid-Holland.
Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een boekjaarsubsidie of van een projectsubsidie voor activiteiten die zijn geregeld in een subsidieregeling of in de vorm van een begrotingssubsidie.
Het kan echter voorkomen dat het provinciale bestuur vanwege het provinciale belang een subsidieaanvraag voor een activiteit die niet geregeld is in een subsidieregeling toch wil honoreren. Het gaat hier om incidentele gevallen. Een incidentele subsidie wordt voor ten hoogste vier jaar verstrekt (art. 4:23 Algemene wet bestuursrecht (Awb)). Het aantal te verstrekken incidentele subsidies zou beperkt moeten zijn.
Hoe is het subsidiestelsel ingericht?
Rijksbreed wordt er bij subsidieverstrekking gewerkt met drie standaard uitvoerings- en verantwoordingsarrangementen, waarvan de toepassing wordt bepaald door de hoogte van het subsidiebedrag. De wijze en mate van verantwoording hangt af van de hoogte van het verleende subsidiebedrag.
Het gaat om de volgende drie subsidiearrangementen:
Uitgangspunten Uniform Subsidie Kader | |||
1 | Uitvoerings- en verantwoordingsarrangementen: proportionaliteit en sturing op prestaties | ||
---|---|---|---|
Maatregel | Hoogte subsidiebedrag | Verantwoording | |
Arrangement 1 | Tot € 25.000 | Desgevraagd verantwoording over de prestatie (doorgaans steekproefsgewijs) | |
Arrangement 2 | Vanaf € 25.000 tot € 125.000 | Verantwoording over de prestatie (aanvullend steekproefsgewijs) | |
Arrangement 3 | Vanaf € 125.000 | Verantwoording over de kosten en prestaties | |
2 | Uniformering en vereenvoudiging van begrippen en subsidieprocessen | ||
3 | Het opzetten en uitvoeren van een beleid om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen: verantwoord vertrouwen | ||
geen | Daar waar Europese financiering van subsidies dan wel staatssteun aan de orde zijn, zijn de bovengenoemde arrangementen niet van toepassing. |
Voorkoming van misbruik- en oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking
Gedeputeerde Staten hebben op 5 juli 2016 gewijzigd beleid en een nieuwe beleidsregel vastgesteld ter voorkoming van misbruik & oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking (M&O-beleid). Dit beleid bestaat uit een systeem van checks en balances. Hierdoor is sprake van administratieve lastenverlichting én regeldrukvermindering, welke gerelateerd zijn aan de hoogte van het te verstrekken subsidiebedrag (proportionaliteitsbeginsel). Verantwoord vertrouwen is hier het spilbegrip.
Het M&O-beleid bestaat onder andere uit:
- het registreren van gevallen waarbij misbruik en oneigenlijk gebruik is geconstateerd;
- het uitvoeren van risicoanalyses bij het opstellen van subsidieregelingen; en
- het uitvoeren van steekproeven ter controle of subsidievereisten en –verplichtingen zijn nageleefd.
Subsidieplafonds
Op grond van artikel 5 van de Asv stellen Provinciale Staten subsidieplafonds vast. Het is een bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het is overigens niet verplicht om een subsidieplafond in te stellen. Als er daarentegen wel een subsidieplafond is vastgesteld, is het overschrijden daarvan een verplichte weigeringsgrond. Dit betekent dat bij overschrijden van het plafond de subsidie moet worden geweigerd en geen motivering betreffende een belangenafweging nodig is.
Een subsidieplafond kan alleen ingesteld worden voor subsidies op grond van een subsidieregeling
Deelplafonds
Op grond van artikel 5 lid 2 Asv kunnen Gedeputeerde Staten een door Provinciale Staten vastgesteld plafond verdelen in deelplafonds voor afzonderlijke onderdelen van de regels waarvoor dat plafond is vastgesteld. Dit betekent dat eerst een subsidieplafond (hoofdplafond) vastgesteld moet worden door Provinciale Staten. Pas hierna heeft Gedeputeerde Staten de mogelijkheid dit plafond onder te verdelen in deelplafonds. Het hoofdplafond geldt voor de gehele subsidieregeling, de deelplafonds voor afzonderlijke onderdelen van die regeling.
De subsidies worden vervolgens met inachtneming van de vastgestelde subsidieplafonds verstrekt.
Een aantal subsidieplafonds en begrotingssubsidies 2022 zijn door Provinciale Staten in de loop van 2021 reeds vastgesteld en zijn nu meegenomen in de Begroting van 2022. Bijstellingen en aanvullingen hierop worden gelijktijdig met deze begroting vastgesteld en meegenomen in het Statenvoorstel.
Aanpassing subsidieregels provincie Zuid-Holland vanwege de coronauitbraak
Omdat de uitbraak van corona en de maatregelen daaromtrent mogelijk grote gevolgen hebben voor subsidieontvangers heeft de provincie Zuid-Holland (tijdelijk) haar subsidieregels aangepast.
Subsidieaanvragers kunnen mogelijk in de problemen komen met termijnen en regels die normaal gesproken gelden voor de door hun ontvangen subsidie. Het gaat dan bijvoorbeeld om het niet tijdig of zelfs helemaal niet meer kunnen realiseren van een project of het niet binnen een voorgeschreven termijn doorgeven van wijzigingen. Derhalve is er een afwijkingsbepaling voor corona-gerelateerde problemen opgenomen in de Asv.
Verder worden subsidieontvangers normaliter extra gekort als de subsidie wordt verlaagd, omdat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet, niet tijdig of niet geheel zijn verricht of niet aan de subsidieverplichtingen is voldaan en dit niet onverwijld is gemeld bij de provincie. Deze extra korting bedraagt 3% van het bedrag waarmee de subsidie verlaagd wordt. Deze extra korting wordt tot en met 31 maart 2022 niet toegepast.
Er zijn geen financiële consequenties. Eventuele afwijkende prestaties als gevolg van corona hebben vooraf geen effect op de hoogte van subsidies en de bijbehorende budgetten.