Begrotingssubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota | Begroting 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | |
2.1 | Gemeente Noordwijk t.b.v. aansluiting van 1 verkeersregelinstallatie | 10.000 | |||
2.1 | Gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 verkeersregelinstallaties | 88.000 | |||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 6.577.500 | |||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 2.229.922 | 876.071 | 876.071 | |
2.1 | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregelinstallaties op de centrale | 18.000 | |||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | |||
Totaal | 14.365.096 | 919.071 | 919.071 |
Toelichting begrotingssubsidies 2022
De begrotingssubsidie aan Vereniging Fietsersbond voor een bedrag van € 43.000 (beleidsdoel 2.1)
In 2016 hebben provincie Zuid Holland en de Fietsersbond een samenwerkingsovereenkomst getekend om de reeds bestaande samenwerking een structurele basis te geven. Doel van deze samenwerking is om gebruik te maken van de kennis van de leden van de Fietsersbond met betrekking tot het fietsen en in het bijzonder het fietsnetwerk in Zuid Holland. Dekking voor deze subsidie wordt gevonden in ambitie 2.1 Snel van A naar B onderdeel onderzoeksbudget verkeer en vervoerbeleid. De maatschappelijke baten zijn: Zuid Holland investeert in fietsinfrastructuur met het doel dat inwoners en bezoekers verder en vaker fietsen. Een toename van het fietsverkeer draagt bij aan bereikbaarheid van de provincie, aan gezondheid van de fietsers en aan leefbaarheid van de omgeving van de infrastructuur. Fietsverkeer produceert geen lawaai of ongezonde stoffen. Kennis van de Fietsersbond helpt bij het bepalen van de meest relevante (infrastructurele) projecten.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 43.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg voor een bedrag van € 876.071 (beleidsdoel 2.1)
Het contract voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis – Rozenburg is voor de periode 2018-2032 na een aanbesteding gegund aan Ottevanger OV Exploitatie BV. In 2019 is dit bedrijf vanwege financiële problemen overgenomen door ODV Maritiem / Swets Groep; het bedrijf is hierbij omgedoopt tot AquaSwets BV. Onderdeel van die overname is een aanvullende overeenkomst tussen PZH en AquaSwets met de afspraak de exploitatiebijdrage (prijspeil 2017) met terugwerkende kracht te verhogen van € 694.500 naar € 796.000 per jaar. In de voorjaarsnota 2021 is deze verhoging geïndexeerd tot en met 2021 en komt uit op een bedrag van € 856.374. Deze exploitatiebijdrage is voor 2022 opnieuw geïndexeerd, op basis van de voorlopige LBI index met 2,3% en komt voor 2022 uit op € 876.071. Dekking vindt plaats uit de bestaande exploitatiemiddelen van beleidsdoel 2.1 Snel van A naar B.
De maatschappelijke baten zijn vastgelegd in beleidsprestatie 2.1.2 Passend en efficiënt personenvervoer . Dit draagt bij aan een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers uitgevoerd door de exploitant van veer Maassluis-Rozenburg.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van een exploitatieovereenkomst, waarin ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking is vastgelegd voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2032. Er zijn daarom geen alternatieven voor het instrument subsidieverlening.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 876.071 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 22.648.000 | 10.187.263 | 10.187.263 | |
Totaal | 22.648.000 | 10.187.263 | 10.187.263 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2022
Voor 1.6.74 Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 een hoofdsubsidieplafond voor de paragrafen 9, 11, 12, 13, 16, 16B en 17 voor een bedrag van € 10.187.263 (beleidsdoel 2.1 en 2.3)
De verdeling in deelplafonds heeft betrekking op de paragrafen 9, 11, 12,13,16,16B en 17. De subsidieregeling heeft tot doel het stimuleren van activiteiten op het gebied van sociale veiligheid in het Openbaar Vervoer, innovatie in mobiliteit en vernieuwing en renovatie van veerponten of veerinfrastructuur rond veren en de Korte Termijnaanpak binnen het gebiedsgerichte Bereikbaarheidsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking. De regeling is in 2021 geactualiseerd. Een integrale herziening van de regeling wordt voorzien in 2022 als meer uitgewerkt is hoe de implementatie van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 in gemeenten zal plaatsvinden. In de integrale herziening zal ook worden aangesloten bij recente ontwikkelingen in mobiliteit, zoals het toegenomen belang van ketenmobiliteit. Dekking vindt plaats binnen de ambitie Bereikbaar Zuid-Holland.
De maatschappelijke baten zijn: Best bereikbare provincie door (paragraafnummer SRM)
(9) Sociaal veiliger OV-objecten, die publiek toegankelijk zijn zoals stations en haltes. Sociaal veiliger direct toegangsgebied zoals bestaande pleinen, straten en parkeerplaatsen, sociaal veiliger bestaand en nieuw rijdend materieel ter verhoging van leefbaarheid en bereikbaarheid van OV.
(11) Structurele, praktische en effectieve gedragsbeïnvloeding in Zuid-Holland die leidt tot verbeterde verkeersveiligheid.
(12 en 13) In stand gehouden en verduurzaamde Zuid-Hollandse veren voor het overzetten van forensen en scholieren en recreanten als bijdragen aan bereikbaarheid en leefbaarheid.
(16) Duurzamer Energieopwekking, -opslag, -besparing voor grootschalige toepassingen in infra en goedkoper toepassen van gedemonstreerde duurzame technieken in infra als bijdragen aan transitie naar een CO2 arme samenleving.
(16B) Aantrekkelijker en efficiënter openbaar vervoer of vervoer van en naar een OV-halte, te bereiken door vernieuwende experimenten.
(17) Verbeterde bereikbaarheid in de regio Rotterdam-Den Haag, met bijdrage aan de economische ontwikkeling en leefbaarheid, zoals opgenomen in de Korte Termijn Aanpak van het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. De te subsidiëren maatregelen betreffen kleinschalige maatregelen en activiteiten door gemeenten, vervoerders, wegbeheerders, ondernemers, die op korte termijn worden uitgevoerd, en snel resultaat leveren. Het betreffen maatregelen die aanvullend zijn op de uitvoering door en in beheer van de provincie. De maatregelen sluiten aan op andere provinciale activiteiten, zoals de grotere infrastructuurprojecten, de concessies openbaar vervoer en de samenwerking in programma’s met het Rijk en decentrale overheden.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om voor de paragrafen 9,11, 12,13,16,16B en 17 het hoofdsubsidieplafond vast te stellen op € 10.187.263 en deze op te nemen in de begroting.