Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. De reserve is onderdeel van het gesloten systeem voor Bereikbaarheid. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | - Vredenburghlaan opbrengst Glasparel Plus (Wayland) € 6,7 mln. In 2014 is besloten een deel van de opbrengst van de verkoop van de zogenaamde BBL-kavel (Glasparel Plus) voor de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur in te zetten voor de aanleg van de Vredenburghlaan. De Vredenburghlaan wordt naar verwachting in 2022 opgeleverd en geactiveerd. De bijdrage uit de reserve valt vrij ten gunste van de algemene middelen ter gedeeltelijke dekking van de afschrijvingslasten.
- Onderhoud stil asfalt € 1,5 mln. In de reserve zijn nog middelen gereserveerd voor stil asfalt. Deze vallen vrij en worden in de reserve Beheer en onderhoud gestort ter compensatie van de lasten die al in de primitieve begroting zijn opgenomen.
- MIRT verkenning Oeververbinding Rotterdam € 1,4 mln. Voor de verdere uitwerking van de verkenning tot aan het voorkeursbesluit wordt het budget voor de verkenning tot € 1,9 mln verhoogd.
- Innovatieve aanpak A15 € 1,4. De middelen zijn beschikbaar voor de subsidie aan het ministerie I&W voor kortetermijnmaatregelen op het traject A15 Ridderkerk – Gorinchem.
- Strategische reservering € 1,1 mln. Het programma MoVe richt zich in eerste instantie op de (middel)lange termijn om de ambities te behalen. Echter ook korte termijn maatregelen via de Korte termijn aanpak (KTA) kunnen hieraan een bijdrage leveren. Twee projecten die op korte termijn spelen zijn de (provinciale) Hartelbrug en de Harmsenbrug (Rijkswaterstaat), waar werkzaamheden worden uitgevoerd voor het verminderen van vertraging voor wegverkeer door brugopeningen te optimaliseren en storingen te voorkomen.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 1 mln. In het kader van het klimaatakkoord en de duurzaamheidsambities in het Coalitieakkoord wordt voor het project MEC (mobiele energie containers) € 2,4 mln beschikbaar gesteld. Het betreft een proefproject om elektrificatie in de binnenvaart te stimuleren. Er wordt gekozen voor de systeembenadering met ‘open acces’ laadpunten. Naast de provincie zullen ook andere overheden, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deelnemen.
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,5 mln. In het BO-MIRT van 2020 is besloten om voor de periode 2021-2026 de huidige samenwerking in Bereik! (afstemming werkzaamheden) uit te breiden met de bestaande organisaties van de Verkeersonderneming (regio Rotterdam) en Bereikbaar Haaglanden en Holland Rijnland die zich vooral richten op mobiliteitsgedrag en modal shift. De samenwerking zal betrekking hebben op heel Zuid-Holland. Omdat de provincie wel structureel deelnam aan Bereik! maar niet aan de andere organisaties (wel op projecten) wordt het budget verhoogd met € 0,5 mln per jaar voor de periode 2022-2026.
- Overdracht Wegen € 0,5 mln. In het kader van de WHW (Wet herverdeling wegen) wordt € 0,5 mln ingezet voor de overdracht van wegen aan derden.
- Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € 0,5 mln. In 2020 is CityBarge opgericht, dat het vervoer van goederen via grachten en kanalen in de stad organiseert. In juni 2020 heeft het college van GS het startsein gegeven voor de bouw van de eerste E-pusher (elektrische duwboot). Om dit concept verder uit te rollen zijn overslagpunten noodzakelijk nabij steden. Om de zoektocht naar geschikte locaties te ondersteunen en te begeleiden wordt € 0,5 mln ingezet.
- Digitalisering overheden Smart Mobility € 0,3 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Op basis van het hiervoor vastgestelde implementatieplan wordt € 0,3 mln ingezet.
- Korte Termijn Aanpak (KTA) Voorne-Putten/Haven € 0,3 mln. In het BO-MIRT is afgesproken om het budget voor Voorne-Putten te verhogen. In 2021 en in 2022 wordt daartoe € 0,3 mln beschikbaar gesteld voor bijdragen aan mobiliteitsplatform Haven Rotterdam, logistiek platform en ketenmobiliteit op Voorne-Putten.
- Algeracorridor KTA € 0,3 mln. Conform de afspraken in het BO-MIRT draagt de provincie € 0,9 mln (€ 0,3 mln per jaar in de periode 2020-2022) bij aan de Algeracorridor.
- Mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,3 mln. Voor het uitvoeren van gedragsmaatregelen (mobiliteitsmanagement) voorafgaand en tijdens de werkzaamheden aan de A20 is € 0,3 mln beschikbaar voor een subsidie aan Rijkswaterstaat.
- Bijdrage Lead Partnership en digitalisering Truckparking (SECURE NL) € 0,1 mln. Inzet van middelen voor de realisatie van diverse truckparkings op goederencorridors.
- KTA logistiek Reeferhub Dutch Fresh Port – nachtdistributie Maasvlakte2 en Voorne Putten (Hartel/Harmsenbrug) € 0,1 mln. De inzet is beschikbaar voor de (provinciale) Hartelbrug en de Harmsenbrug (Rijkswaterstaat) om het verminderen van vertraging voor wegverkeer door brugopeningen te optimaliseren en storingen te voorkomen en voor het project logistieke Reeferhub Dutch Fresh Port.
|
---|
Toelichting toevoegingen | - Beheer en onderhoud € 5,6 mln. In de meerjarige beheer- en onderhoudplannen was van 2020 tot en met 2022 rekening gehouden met € 5,6 mln aan lasten voor de Rijnlandroute. Bij het Kaderbesluit Infrastructuur 2016 is besloten deze middelen in de reserve Bereikbaarheid te storten.
- Algemeen: € 2 mln. Betreft de structurele storting die is overgekomen uit de opgeheven reserve Exploitatieprojecten PZI. De structurele storting wordt vanaf 2024 volledig omgezet voor reguliere activiteiten.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 0,1 mln. Voor het aanleggen van laadpunten in Zuid Holland langs de route Alphen, Moerdijk, Rotterdam wordt in totaal € 3 mln ingezet. Voor de Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water was al € 2,4 mln uit de reserve ingezet. De resterende € 0,6 mln wordt gedekt uit een bijdrage uit Ambitie 3 onderdeel Energie (€ 0,2 mln in 2021) en uit Ambitie 7, onderdeel luchtkwaliteit€ (€ 0,3 mln in 2021 en € 0,1 mln in 2022). De bijdrage van Ambitie 7 wordt in de reserve gestort.
|
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025)' € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken worden de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid. In 2021 wordt € 1,5 mln ingezet voor het aanbrengen van zonnepanelen in fietspaden en de Tjalmaweg (Rijnlandroute).
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 1,4 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water). Hiervan wordt € 0,6 mln ingezet in 2021 en € 1 mln in 2022.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
|
---|
Toelichting omvang | Per ultimo 2022 is de omvang van de reserve € 37,2 mln. Dit loopt terug naar € 16,8 mln per ultimo 2036. |
---|