Motorrijtuigenbelasting
De opbrengsten van de opcenten wordt bepaald door het tarief maal de grondslag (de hoofdsom van de MRB). De hoofdsom van de MRB wordt beïnvloed door autonome ontwikkelingen zoals bevolkingsgroei en mate van autobezit, maar ook door wettelijke maatregelen zoals vrijstellingen.
Opcententarief
Het opcententarief wordt door Provinciale Staten vastgesteld. Het tarief mag het wettelijk maximum, dat het ministerie van Financiën vaststelt, niet overschrijden. Dit maximum is voor het jaar 2022 vastgesteld op 118,4. In deze meerjarenbegroting wordt het tarief van de opcenten voor 5 jaar geïndexeerd met de CPI index ten opzichte van de huidige 90,4 opcenten. Het tarief stijgt van 91,8 opcenten in 2022 tot 98,2 opcenten in 2026. De stijging van het tarief zorgt voor een structurele opbrengststijging tot € 29,5 mln in 2026 ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting.
Hoofdsom van de MRB (Ontwikkeling wagenpark)
De afgelopen jaren is het geregistreerde autobezit in Zuid-Holland gestegen, maar diverse ontwikkelingen kunnen deze trend beïnvloeden. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van leasecontracten, de vrijstellingen op basis van het klimaatakkoord en de eventuele gevolgen van de coronacrisis. Voor de berekening 2022 wordt de laatste opgave van het aantal geregistreerde voertuigen in Zuid-Holland door de belastingdienst als basis. Vanwege de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en het stijgende aandeel van deze voertuigen in het Zuid-Hollandse wagenpark wordt een daling van het volume begroot van 0,4% per jaar tot en met het jaar 2024.
Met deze verwachte systematiek wordt min of meer hetzelfde patroon gevolgd als in de jaren 2009 – 2013. In deze periode was er ook sprake van een vrijstellingsregime voor schone auto’s, wat een daling van de opbrengsten MRB tot gevolg had.
In de jaren na 2024 zijn de begrote opbrengsten van de opcenten op de MRB constant gehouden. Reden hiervoor is de discussie rond het provinciaal belastinggebied en het advies wat de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) heeft gegeven over de derving van de opcenten door de vrijstelling van elektrische auto’s. Uitgangspunt voor de Raad is dat zonder nadrukkelijke politiek-bestuurlijke weging het in de rede ligt dat het Rijk de provincies compenseert voor de gederfde inkomsten.