Financiële begroting

2. Toelichting baten en lasten

Indexatie

Op dit moment wordt het indexatiebeleid herzien voor zowel exploitatie en investeringen. De presentatie zoals gehouden in GS vormt daarbij het uitgangspunt. Het concept beleidsvoorstel zal nog worden besproken met Provinciale Staten. Het onderwerp indexatiebeleid kan als onderdeel gezien worden van de lid GS brief financiële verordening ter bespreking in Commissie voor Onderzoek van de Rekening die op 15 september 2021 is besproken in de COR.

Om een realistische stelpost te vormen worden de volgende uitgangspunten voor het conceptbeleid gehanteerd:

Basis uitgangspunt indexatie

  • Indexatie van de baten en lasten lopen gelijk op, dekking van de stelpost komt uit het begrotingssaldo. We vullen een stelpost voor indexatie voor T+5. Elk jaar schuift de T+5 op en komt er op de stelpost dekking voor de volgende periode op de stelpost. Het lopende begrotingsjaar wordt structureel toegekend aan het betreffende onderwerp. Dat is in wezen normatief, afwijkingen zijn voor rekening en risico beleidsambitie.

Bij afwijking van uitgangspunt

  • Indien er wordt besloten om af te wijken van het uitgangspunt, door (tijdelijk) niet te indexeren of een lager % te hanteren ontstaat op dat moment een taakstelling op de indexatielasten.
  • De taakstelling is in de basis voor de betreffende ambitie tenzij anders besloten

Contracten langer dan T+5 jaar

  • Contracten van langer dan T+5 jaar kunnen we aangaan.
  • Indexatie voor het lopende begrotingsjaar T wordt vanuit de stelpost structureel naar de beleidsambitie geboekt
  • Indexatie voor periode +5 blijft op de stelpost staan.
  • Indexatie na T+5 wordt in de toekomst gedekt door indexatie op de baten. Zodat baten en lasten met betrekking tot indexatie in principe gelijk oplopen.
  • Als GS/PS bijvoorbeeld besluit na 5 jaar geen indexatie meer toe te passen in de begroting zijn de resterende 5 indexatie jaren een taakstelling voor de ambitie geworden, tenzij ander besloten door GS/PS.

Exploitatie
Om te bepalen welk bedrag nodig is op de stelpost wordt niet meer alleen uitgegaan van de CPI index. De volgende indeling is nu gehanteerd;

  • Voor Beheer & Onderhoud over alle beleidsvelden wordt de Grond-, weg- en waterbouw (GWW) index gehanteerd
  • Voor OV concessies is sprake van een vastgestelde index LBI index ( Landelijke Bijdrage-Index)
  • Voor de loonontwikkeling wordt de Prijs overheidsconsumptie: beloning werknemers gehanteerd
  • De kapitaallasten en (inzet van) bestemmingsreserves worden niet geïndexeerd
  • De resterende lasten worden geïndexeerd met de Nationale consumentenprijsindex (cpi)

Investeringen

  • Voor investeringskredieten wordt uitgegaan van indexatie van het krediet, dit heeft als gevolg dat de kapitaallasten stijgen of dalen afhankelijk van wat de index doet.
  • Ook hier wordt de Grond-, weg- en waterbouw (GWW) toegepast, voor ICT moet nog onderzocht worden wat een geschikte index is
  • In afwachting van de verdere uitwerking van het indexatiebeleid en het gesprek met Provinciale Staten zijn alleen de investeringskredieten tot en met 2025 geïndexeerd.

Welke indexen waarvoor en welke bron

Bron

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Exploitatie

Openbaar vervoer

Landelijke Bijdrage-Index (LBI)*

DOVA

2,3%

2,3%

2,3%

2,3%

2,3%

2,3%

Beheer & Onderhoud

Grond-, weg- en waterbouw (GWW)**

CBS

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

Loonontwikkeling

Prijs overheidsconsumptie: beloning werknemers

CPB maart 2021

1,9%

1,4%

1,9%

2,1%

2,3%

2,3%

Resterende budgetten

Nationale consumentenprijsindex (cpi)

CPB maart 2021

1,9%

1,5%

1,7%

1,7%

1,7%

1,7%

Investeringen

Alle***

Grond-, weg- en waterbouw (GWW)

CBS*

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

3,8%

*LBI volgt onafhankelijk kostenontwikkeling van de sector uitgesplitst naar voertuig en brandstof type. De uitsplitsing Bussen - Diesel wordt het meeste toegepast in onze concessies (en wordt daarom gebruikt bij de prognose).
**GWW heef alleen een historische index, we gaan nu uit van het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar. Dan is de index waarmee gerekend wordt 1 jan 2016 = 96 / 1 jan 2021 = 114,4 is een stijging 19,2% gedeel door 5 (jaar) is 3,8%
***Voor ICT moet nog onderzocht worden wat een geschikte index is

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 10:03:28 met de export van 11/17/2021 09:58:19