Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we deze vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen? Goederen moeten zo efficiënt en schoon mogelijk worden vervoerd.
- Het goederenvervoer moet bijdragen aan en een oplossing bieden voor economische ontwikkeling, leefbaarheid en bereikbaarheidseconomie en maatschappelijke opgaven, zoals de verstedelijkingsopgave.
- Daarbij vindt de provincie Zuid-Holland de keuze tussen de verschillende vervoersvormen via weg, water, spoor en buisleidingen van groot belang. Zuid-Holland wil toekomstbestendige, concurrerende en emissievrije internationale goederencorridors hebben.
- De provincie wil vervoersvormen en goederenstromen duurzaam en in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen organiseren en uitwerken, van stedelijke en regionale distributie tot (inter)nationale corridors.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We willen infrastructuur versterken en veilig houden in ‘corridors’. Naar verwachting vraagt de Verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem (BO MIRT Goederenvervoercorridor GVC) in 2022 besluitvorming voor een ontwerp-structuurvisie. Met de partners van het MIRT GVC worden Truckparkings verder opgeleverd, net als een Handhavingsplan. De provincie werkt mee aan onderzoek naar de potentie van buisleidingen.
- De provincie wil verschillende aansluitende vervoerswijzen en centrale laad- en lospunten, waaronder de trekschuit, scheepshaltes, ‘CityBarge’, greenports. Met NewWays Zuid-Holland streven we naar transport met verschillende vervoersmiddelen (multimodaal) en ‘joint corridors’, waarbij goederenstromen worden gebundeld. Naast de Rotterdam Corridor worden meer corridors ontwikkeld, met een focus op de gehele goederenvervoercorridor.
- Om bereikbaarheid te behouden, verbinden we de benodigde ruimte voor goederenvervoer en logistiek aan de Omgevingsagenda. De provincie wil een verantwoorde introductie van semi-autonome vaar-en voertuigen (Zie ook Beleidsprestatie Slimmere mobiliteit).
- Verduurzaming van transport is een grote opgave. Daarbij zet de provincie nu reeds in op de transitie naar zero-emissie goederenvervoer over weg en water. (Zie ook Beleidsprestatie Duurzame mobiliteit; ZES, RH2INE, CLINSH, Clean Energy Hubs).
- Corridormanagement. De provincie neemt deel aan meerdere corridoractiviteiten op nationaal en internationaal niveau. Daar gaat de provincie mee door. De provincie is deelnemer en sinds halverwege 2021 voorzitter van de EGTC ( European Grouping of Territorial Cooperation ).
- Komende jaren willen we met de verschillende corridorpartners vooral de plannen uitvoeren (waaronder MIRT goederenvervoercorridors, Working Agenda NL / NordRheinWestfalen, en Trans European Network-Transport Corridor Rhine-Alpine.
Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
Voor mobiliteit stelt de provincie de behoefte van de gebruiker centraal. Om dit te bereiken:
- Stelt de provincie kaders op en zorgt zij voor vertegenwoordiging in diverse overleggen en projecten om het mobiliteitsnetwerk compleet te maken, de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Zuid-Holland te verbeteren en de keuzemogelijkheden tussen vervoersalternatieven en de combinatie van vervoersmiddelen te vergroten.
- Realiseert de provincie een goed aanbod van openbaar vervoer in Zuid-Holland. Dit doen we door beter aan te sluiten bij de behoeften van reizigers, met een dienstverlening en infrastructuur die op orde zijn. Zo willen we het stedelijk en landelijk gebied leefbaar en vitaal houden en het economisch vestigingsklimaat bevorderen.
- Zijn we verantwoordelijk voor diverse vormen van openbaar vervoer: het stads- en streekvervoer per bus, de contracten voor openbaar vervoer over het water (Waterbus), en twee regionale treindiensten, namelijk Dordrecht-Geldermalsen (MerwedeLingelijn) en Gouda - Alphen aan den Rijn. We zijn niet verantwoordelijk voor het vervoer in de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag.
- Zoeken wij met onze partners naar mogelijkheden om het gebruik van de verschillende vervoerswijzen in de gehele mobiliteitsketen goed te verdelen met openbaar vervoer, fiets en ketenmobiliteit.
- Verbeteren wij het aanbod aan hoogwaardig ov (R-net en HOV), het vervoer over water (Waterbus) en het spoor.
- Nemen we maatregelen die het fietsen veilig en aantrekkelijk maken en die bij voorkeur ook bijdragen aan andere beleidsdoelen zoals verstedelijking, gezondheid en leefbaarheid. Daarbij geven we prioriteit aan maatregelen die in aanmerking komen voor Europese subsidies en subsidiebijdragen van het Rijk in het kader van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets. Om deze maatregelen te ontwikkelen zetten we in op kennisontwikkeling, ontwerp, procesbegeleiding en dragen we financieel bij aan de uitvoering.
- Hebben we meerdere provinciale infrastructuurprojecten in voorbereiding en uitvoering om de bereikbaarheid per weg, openbaar vervoer en fiets te verbeteren. Daarnaast dragen we inhoudelijk en financieel bij aan rijksinfrastructuurprojecten.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- Wij stimuleren fietsgebruik met projecten uit het door PS vastgestelde fietsplan ‘Samen verder fietsen’. In 2022 werken we of dragen we bij aan diverse projecten. We verlenen subsidie voor uitbreiding van fietsparkeerplekken bij stations en om delen van snelfietsroutes te maken. Ook passen we verkeersregelinstallaties op provinciale fietspaden aan om de doorstroming voor fietsers te verbeteren en werken we aan meer data over fietsgebruik. Daarnaast geven we in 2022 met partners verder invulling aan het Zuid-Hollandse deel van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets.
- De structurele gevolgen van corona voor gebruik van het openbaar vervoer zijn nog onduidelijk. We spelen in 2022, samen met de vervoerders, in op veranderingen in de vervoervraag. Op basis van het Transitieplan OV nemen we maatregelen om het ov zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor de reiziger, hoewel er naar verwachting minder reizigers zullen zijn. Met onderwijsorganisaties overleggen we over afspraken over spreiding in reizen van leerlingen.
- In 2022 werken we aan een programma doorstroming openbaar vervoer. Hierbij brengen we in beeld waar bussen vertraging hebben en treffen we een pakket maatregelen om de belangrijkste knelpunten op te lossen. Dit programma wordt in samenhang met een toekomstbestendig ov-lijnennet ontwikkeld.. In 2022 start het nieuwe contract van de Waterbus Rotterdam-Drechtsteden. De concessie Zuid-Holland Noord moet worden aanbesteed. Door de gevolgen van corona is de marktsituatie voor aanbestedingen van het regionaal openbaar vervoer onzeker. Daarom is een normale aanbesteding momenteel niet zinvol. Op landelijk niveau worden afspraken gemaakt over het normaliseren van deze marktsituatie. Om de continuïteit van het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord te borgen, wordt een noodconcessie voorbereid. Om dezelfde reden starten we de procedure voor verlenging van de lopende concessie Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee.
- In 2022 breiden we een aantal ketenvoorzieningen uit, zoals deelfietssystemen, fietskluizen, Kiss + Ride- en Park + Ride-voorzieningen en deeltaxisystemen. We doen dit via het Programma R-net. Ook vervangen we het dynamisch reizigersinformatiesysteem op de haltes. We investeren in verbetering van sociale veiligheid in het ov en toegankelijkheid van ov-haltes voor reizigers met een beperking.
- We hebben in 2022 meerdere provinciale projecten in voorbereiding zoals:
- RijnlandRoute (Europaweg);
- kruising N214/N216;
- N211 Wippolderlaan;
- vervanging Concordiabrug;
- R-net Rotterdam – Oud-Beijerland;
- verplaatsing loswal/ligplaatsen (ontwikkeling Schieoevers in Delft);
- verschillende (snel)fietsroutes binnen het uitvoeringsprogramma `Samen verder fietsen`.
- In uitvoering zijn in 2022 onder meer:
- RijnlandRoute (Tjalmaweg);
- N59 Energy Highway;
- fase 3 van de duurzaam veilige herinrichting van de N223;
- diverse HOV-projecten zoals Leiden – Katwijk – Noordwijk en fase 2 van HOV-maatregelen binnen de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem;
- verschillende (snel)fietsroutes binnen het uitvoeringsprogramma `Samen verder fietsen`.
- We dragen inhoudelijk bij aan Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de A24 Blankenburgverbinding, A16 Rotterdam, A4 Haaglanden – N14, A4 Burgerveen – N14, A27 Houten – Hooipolder, A15 Suurhoffbrug, A29 Heinenoordtunnel (en Haringvlietbrug) en A16 van Brienenoordbrug.
- We werken verder aan een ‘Gezamenlijke Bereikbaarheidsaanpak Zuidelijke Randstad’ voor de coördinatie over alle weginfrastructuurprojecten (nieuw en beheer en onderhoud van Rijk, provincie en gemeenten) en in het bijzonder voor de A16 van Brienenoordbrug en A29 Heinenoordtunnel (en Haringvlietbrug) om zo de overlast veroorzaakt door werkzaamheden waar mogelijk te beperken.
- Als provincie zijn we ook in 2022 medeopdrachtgever en participant in het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) Rotterdam - Den Haag in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Met het Rijk, de MRDH, gemeenten en ov-partners werken we samen en dragen we bij aan verschillende verkenningen, gebiedsuitwerkingen en projecten, waarin bereikbaarheid en verstedelijking in samenhang worden ontwikkeld. Zo wordt gewerkt aan het vervolg van de MIRT-Pre-verkenning Schaalsprong MOVV dat zich onder meer richt op infrastructuur van en knooppunten aan Oude Lijn en op de verschillende hieraan verbonden regionale HOV-verbindingen, zoals HOV Leiden-Zoetermeer. Een belangrijk onderdeel is de aangepaste propositie MOVV voor het Nationaal Groeifonds rond Viersporigheid Delft-Schiedam en Samenloopdeel Randstadrail die begin 2022 ingediend moet worden. Daarnaast werken we met de betrokken partijen samen aan maatregelen voor bereikbaarheidsverbeteringen op de Algeracorridor, de A16 bij de Brienenoordbrug, een nieuwe oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen en een nieuw station Stadionpark in de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Voorde gebiedsontwikkeling in CID-Binckhorst in Den Haag werken we in een MIRT-verkenning samen aan duurzame mobiliteitsoplossingen. Binnen het gebiedsprogramma MoVe werken we aan bereikbaarheidsmaatregelen voor Voorne Putten / Haven Rotterdam en het Westland, logistieke ‘hubs’ en een adaptieve ontwikkelstrategie voor het wegennet.
- In 2022 dragen we als provincie inhoudelijk bij aan het landelijke Toekomstbeeld OV 2040 met de landelijke corridorstudie Goederenroutering Noordoost Europa en de voortgang van de landelijke Actieagenda Ketens en Knopen.
- Volgens planning wordt in 2022 de spoorverlenging Hoekse Lijn (Metro aan Zee) afgerond door de gemeente Rotterdam, met het nieuwe metrostation Strand. Aan de spoorverlenging draagt de provincie financieel bij.
- In 2022 ronden we de pilot af van de autonoom rijdende shuttles op het terrein van ESA-ESTEC. Op basis van de uitkomsten van de pilot bezien we of en hoe we aan deze innovatieve techniek vervolg kunnen geven.
- Tot slot dragen we met kennis en expertise bij aan de verschillende verstedelijkingsopgaven voor bereikbaarheid. Versnelling van de verstedelijkingsopgave of een toenemende omvang en complexiteit van deze opgave, zetten druk op de beschikbare arbeidscapaciteit en maken prioritering en/of inzet van extra specialistische capaciteit noodzakelijk.
Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netwerken
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestaties halen?
De provincie wil de capaciteit van het regionale mobiliteitssysteem beter benutten en slimmer gebruiken. Om dit te bereiken kijken we onder andere naar de mogelijkheden van nieuwe, digitale en innovatieve (data)-oplossingen Verder waarderen we onze verkeersregelinstallaties zoveel mogelijk op naar intelligente installaties, om zo de doorstroming verder te verbeteren.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- Voor Smart Mobility organiseren we ons, samen met Rijkswaterstaat en gemeenten,
op landelijk niveau (krachtenbundeling). We werken daarbij gericht aan opschaalbare en continueerbare oplossingen.
- We ronden het kader kruispuntprioriteit af en regelen verkeersregelinstallaties daar op in.
- We werken aan de digitalisering van onze mobilteitsdata en verbeteren de inwinning van data en de ontsluiting ervan voor de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Hiermee kunnen nieuwe mobiliteitsdiensten worden gemaakt en beleidsbeslissingen op basis van data worden genomen.
- We zorgen dat nieuw verworven databronnen structureel geborgd blijven en testen applicaties als ondersteuning in de operationele processen van DBI.
- We investeren gericht en weloverwogen in de uitrol en opwaardering van (telecom)netwerken om onze eigen infrastructuur (glasvezel) te versterken.
- We gaan door met de ontwikkeling van het Cyber Security Management Systeem. Bij nieuwe systeemontwikkelingen voeren we zo nodig een effectbeoordeling van de gegevensbescherming uit (Privacy Impact Assessment).
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beleidsprestatie 2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- Zorgen voor een vlotte en veilige afwikkeling van verkeer in Zuid-Holland.
- Zorgen voor beheer en onderhoud van onze provinciale wegen, vaarwegen, (beweegbare) kunstwerken (wettelijke plicht).
Onderhoudsprojecten voorbereiden en uitvoeren. Met name bij het wegonderhoud treffen we waar haalbaar en betaalbaar flankerende maatregelen om hinder zoveel mogelijk te beperken.
Verder invulling geven aan de forse onderhoudsopgave voor beweegbare kunstwerken. Omdat ook andere wegbeheerders een grote opgave rond beweegbare kunstwerken hebben, zoeken wij met hen hierin samenwerking.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Assetmanagement (beheer infrastructuur)
- In 2022 wordt de aanbesteding van de contractgebieden Noord en West voor het beheer en onderhoud van wegen en bermen gegund.
- In 2022 wordt het steunpunt Coenecoop herbouwd en het terrein opnieuw ingericht. Voor aanvang van het gladheidsseizoen 2022-2023 moet dit zijn opgeleverd. Na oplevering kunnen de tijdelijke maatregelen om te voldoen aan de wet- en regelgeving, waaronder arbo- en milieu, worden beëindigd.
- Met de aanbesteding van regiocontracten Noord en West zal het beheer en onderhoud aan de wegen, bermen en vaarwegen in langlopende, 10 jaar, contracten zijn aanbesteed. Hiermee wordt de transitie van technische naar functionele contracten afgerond. Deze andere vorm van contracten stelt ook andere eisen aan de contractorganisatie en benodigde huisvesting in de steunpunten. In 2022 wordt verder gewerkt aan het afstoten van huisvesting die niet meer nodig is voor het uitvoeren van de beheerwerkzaamheden;
- In 2022 laat de provincie planmatig onderhoud uitvoeren aan diverse (vaar)wegen en (beweegbare) kunstwerken. Het betreft onder andere werk aan de:
- Wegen: N215, N231, N489, N468;
- Oevers: traject 1 - Delftse Schie, traject 2 – Rijn-Schiekanaal, traject 6 - Aarkanaal, traject 8 – Oude Rijn, traject 9 - Gouwe en traject 10 – Merwedekanaal;
- Beweegbare kunstwerken: Kanaalbrug, Wilhelminabrug;
- Vaste kunstwerken: vervanging Peursumsebrug.
Daarnaast worden bij de openbare verlichting SOX-lampen vervangen door LED-verlichting. Als het financieel en ruimtelijk mogelijk is, worden de onderhoudswerkzaamheden gecombineerd met functionele verbeteringen van veiligheid, doorstroming en omgevingskwaliteit. In 2022 voeren we ook studies uit en werken we aan de voorbereiding van projecten die in 2022 en verder worden uitgevoerd.
- Ook in 2022 zetten we vol in op optimaal gastheerschap en incidentmanagement op weg en vaarweg. We zijn op het provinciale netwerk aanwezig als het ertoe doet. De aansturing vindt plaats vanuit de Incident-Coördinatie-desk (IC-desk).
- In 2022 werken we verder aan het Versterkingsprogramma voor beweegbare kunstwerken waarmee in 2020 is gestart. Hierbij kijken we naar (technisch-)inhoudelijke zaken, (werk)processen, professioneel handelen en borging van de geleerde lessen. In dit kader laten we ook onderzoek doen naar vervanging van kunstwerken om functionele of constructieve redenen.
- In 2022 wordt in aanvulling op de nota Kansen voor beter bermbeleid (2016) een nota opgesteld over het boom- en beplantingsbeleid. Deze nota beschrijft de beheerstrategie van bomen en beplanting. Daarmee wordt onder andere bijgedragen aan een veilig, vitaal en klimaatbestendig bomenbestand, de vergroting van de biodiversiteit en een betere weerbaarheid tegen ziekten en plagen.
- In 2022 gaan we door met omgevingsmanagement bij de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden (tijdig in overleg met onder meer andere overheden, bedrijven en omwonenden) en beperking van de hinder voor de (vaar)weggebruiker via flankerende maatregelen.
- In 2021 zijn de eerste resultaten over de toegepaste maatregelen van energietransitie langs de vaarwegen gerapporteerd. De prototypes, die in opdracht van de provincie met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn gemaakt (Small Business Innovation Research (SBIR)) werken. Met de opdrachtnemers is afgesproken om de prototypes nog een jaar actief te laten zodat de effecten over alle seizoenen van het jaar kunnen worden gerapporteerd. In 2022 zijn deze resultaten bekend.
- In 2021 is een kleinschalige proef uitgevoerd als voorbereiding voor de start van een experiment in 2022 om een natuurvriendelijke oever langs de Oude Rijn te renoveren. Hierbij wordt gekeken of duurzame technieken en afbreekbare materialen beton en plastics (geotextiel) kunnen vervangen. In 2023 verwachten we de resultaten van dit experiment.
- Langs de Gouwe zijn in 2021 als experiment plantenbakken op de kale, stalen damwanden van enkele vaarwegen aangebracht om zo de biodiversiteit te vergroten. De waterplanten trekken insectenlarven, waterslakken en andere waterdiertjes aan. Dat trekt weer vissen aan, die tussen de planten kunnen schuilen en zich voortplanten. De eerste bakken zijn geplaatst in de Gouwe en de Otwegwetering in Boskoop. In 2022 komen de eerste resultaten van dit experiment beschikbaar en bezien we hoe we de verkregen kennis in toekomstige onderhoudsprojecten kunnen toepassen.
Verkeersmanagement (brugbediening, incidentmanagement)
- In 2022 wordt de bouw van een nieuwe bediencentrale aan de Schie-oevers in Delft aanbesteed. De nieuwe bediencentrale vervangt de bediencentrales De Waard en Leidschendam voor beweegbare kunstwerken. Ook wordt hier de Incident-Coördinatiedesk (IC-desk) en de opleidings-, trainings- en oefeningslocatie gehuisvest.
- In 2022 worden diverse onderhoudscontracten voor verkeersmanagementmiddelen, zoals verkeersregelinstallaties en het cameramanagementsysteem opnieuw aanbesteed.
- Met de gemeenten Den Haag en Rotterdam wordt het bestaande netwerkmanagementsysteem (software) verder ontwikkeld. Dit systeem wordt gebruikt voor de aansturing van de verkeersgeleidingssystemen zoals de Dynamische Reizigers Informatiepanelen, camera’s en verkeersregelinstallaties (hardware).
Juridisch beheer
- Het juridisch beheer gebeurt uit een integrale benadering waarbij vergunningverlening (kabels en leidingen, ligplaatsen, aanbrengen werken, bijzondere transporten en evenementen) en handhaving (voornamelijk gericht op veiligheid) centraal staan.
- . In 2021 is onderzocht of buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) behalve op de vaarwegen, ook ingezet kunnen worden voor de handhaving op de provinciale wegen. In 2021 zijn daartoe de overleggen met het Openbaar Ministerie en het ministerie van Justitie gevoerd. De formele besluitvorming zal in 2021 worden afgerond, zodat in 2022 strafrechtelijke handhaving op wegen kan worden ingezet.
- De Omgevingswet treedt naar verwachting in juli 2022 in werking, tegelijk met de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) en de Verordening nautisch beheer. Met de inwerkingtreding van de ZHOV ontstaat een meldingsplicht in plaats van een vergunningsplicht voor bepaalde werkzaamheden aan kabels en leidingen. De Omgevingswet wordt aangesloten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor vergunningverlening en meldingsplicht.
- In 2022 voeren we overleg met medeoverheden om afspraken te maken over de voorwaarden waaronder zij bereid zijn het eigendom, beheer en onderhoud van bepaalde provinciale wegen over te nemen. Door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder de aanleg van nieuw areaal, kan de functie van provinciale wegen in het netwerk veranderen.
Beleidsprestatie 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestaties halen?
De provincie wil bij uitvoering van planmatig onderhoud zo veel mogelijk CO 2 -uitstoot besparen en provinciale (vaar)wegen energiezuinig maken tijdens het reguliere gebruik. Daarom:
- Stellen wij locaties beschikbaar voor pilots en schalen wij succesvolle pilots op.
- Kijken we naar mogelijkheden om onderhoudstrajecten duurzaam aan te pakken en maken we hierin afwegingen op basis van levenscycluskosten en maatschappelijke kosten en baten.
- Benutten we mogelijkheden om energie te besparen en op te wekken als dit rendabel is.
- Leveren we met ecologisch bermbeheer een bijdrage aan instandhouding en verbetering van de biodiversiteit.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
In 2022 gaan we verder met projecten duurzaam uit te voeren. We nemen duurzaamheid mee bij de formulering van projectdoelen, het ontwerp en de aanbesteding. Op basis van Life Cycle Costs en Total Cost of Ownership bepalen we welke maatregelen haalbaar en betaalbaar zijn binnen het beschikbare beheer- en onderhoudsbudget.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
De provincie wil een transitie naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn grotendeels duurzaam en CO 2 -neutraal in de energiebehoefte wordt voorzien. Om dit te bereiken:
- Rijdt in 2030 al het regionaal openbaar vervoer, waarvoor de provincie concessiehouder is, volledig emissievrij.
- Is in 2050 van elke provinciale weg en vaarweg de CO 2 -balans neutraal.
- Zetten we in op:
- Tank- en laadinfrastructuur voor de transitie naar zero-emissie vervoer;
- Transitie naar zero-emissie personenvervoer over weg en water;
- Transitie naar zero- emissie goederenvervoer over weg en water;
- Circulaire en klimaatneutrale provinciale infrastructuur;
- Ondersteuning bij regionale mobiliteitsprogramma’s of -plannen (RMP’s).
- beperken we de hinder voor omwonenden van luchtvaart in Zuid-Holland en willen we het aantal nachtvluchten terugdringen. . Voor ons is de huidige geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport ook de maximale.
- gaan wij terughoudend om met nieuwe locaties voor commerciële en bedrijfsgebonden luchtvaart, helikopterhavens, luchthavens voor onbemande luchtvaartuigen en luchthavens voor gemotoriseerde recreatieve luchtvaart. Luchthavens met een duidelijk maatschappelijk belang (zoals heliplatforms bij ziekenhuizen) ondersteunen we wel.
- blijven wij via verkenningen en netwerken op de hoogte van (internationale) ontwikkelingen die lokale en regionale mobiliteit kunnen beïnvloeden en nieuwe luchtvaarttoepassingen kunnen opleveren.. Deze kennis leidt op termijn mogelijk tot nieuwe beleidskeuzes. We evalueren het beleid voor kleine en recreatieve luchtvaart. Dit leidt mogelijk tot nieuwe beleidsvoorstellen.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- In 2022 zetten we samen met gemeenten de uitvoering van activiteiten uit de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) voort, waarmee we gemeenten ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.
- . Door aanbesteding van het personenvervoer over water Rotterdam – Drechtsteden wordt vanaf januari 2022 een deel van de waterbusvloot zero-emissie.
- Begin 2022 verwacht de provincie meer duidelijkheid over de financiering van 12 schepen binnen het programma RH2INE. Hierna kan de transitie van de benodigde waterstofinfrastructuur verder onderzocht worden.
- In 2022 gaan we aan de slag met de(beleids)aanbevelingen die voortkomen uit het project Clean Inland Shipping (CLINSH) en verspreiden we deze actief in binnen- en buitenland.
- De provincie zet ook in 2022 in op schone schepen en de tranisitie naar zero-emissie. De provincie stimuleert elektrificatie van de binnenvaart en helpt mee om twee laadpunten in Zuid-Holland te realiseren.
- In 2022 is de aanbesteding en uitvoering van het project Zon op infra (fietspaden) gepland. In dit project wordt samen met de provincies Noord-Holland en Noord-Brabant onderzocht of het opwekken van zonne-energie op fietspaden in de toekomst voldoende kan bijdragen aan de klimaatdoelstellingen.
- We voeren onze wettelijke taak uit met betrekking tot Luchtvaart.
- We blijven onze verkeersregio’s ondersteunen bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van Regionale Mobiliteitsplannen, om zo de CO 2 -doelen voor mobiliteit te behalen.
Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
De provincie wil de infrastructuur veiliger maken en verkeersveilig gedrag en adequate verkeershandhaving bevorderen. Hierdoor moet de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers verminderen. Verkeersveiligheid is een harde voorwaarde bij werkzaamheden aan infrastructuur voor bijvoorbeeld doorstroming van fietsers, openbaar vervoer en auto’s. Omdat verkeersveiligheid zo is ingebed in infrastructurele projecten, hanteert de provincie steeds minder aparte budgetten/projecten voor veiliger verkeer. Verbeteringen aan bestaande, maar ook nieuwbouw infrastructuurprojecten worden zoveel mogelijk volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig ontworpen en aangelegd. Voorbeelden zijn de verbreding van fietspaden en de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen van wegen (met een tunnel of viaduct): dan worden dat fietspad en die weg automatisch veiliger.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We werken met andere wegbeheerders samen om verkeersonveilige infrastructuur aan te pakken.
- We voeren de benodigde voorbereidingen uit voor infrastructuurprojecten in de komende jaren:
- N218 / N496 turborotonde Oostvoorne (naar verwachting 2023/2024);
- N447 (2023);
- N443 (2023;
- Parallelweg N214b (2027)
- We starten de uitvoering van infrastructuurprojecten en ronden reeds gestarte projecten af:
- N216B rotonde Goudriaan;
- N231C verkeersveiligheidsmaatregelen;
- N223 duurzaam veilig fase 3;
- Herinrichting N228 – Veiliger, afronding.
- Maatregelen bermveiligheid.
- We monitoren de voortgang van de regionale uitvoeringsprogramma’s gedragsbeïnvloeding 2022-2024.
- We Beïnvloeden het (veilig) gedrag van de verkeersdeelnemer via het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV Zuid-Holland). Dit gebeurt via diverse campagnes en programma’s, zoals, SCHOOL op SEEF (basisonderwijs), TotallyTraffic (voortgezet onderwijs) en Doortrappen (fietsveiligheid senioren). De gezamenlijke noemer is ‘Maak een punt van nul’.
- We intensiveren de samenwerking met Metropoolregio Rotterdam Den Haag, politie en het Openbaar Ministerie voor handhaving van verkeersveilig gedrag.
- We spreken met de Zuid-Hollandse regio’s over extra inspanningen voor veiliger verkeer op het gebied van infrastructuur, gedrag en handhaving.
- We maken j een PVVB-special over verkeersveiligheid en betrekken hierbij maatschappelijke partijen zoals ANWB, Fietsersbond, VVN, politie en Openbaar Ministerie.
- We verkennen hoe wij de uitkomsten van de pilot naar effectieve verkeershandhaving kunnen benutten.
- We ontwikkelen gezamenlijk met de fietsersbond een plan van aanpak voor minder fietsdoden en - gewonden.
Monitoren en beleidsevaluatie
- We evalueren het provinciaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2021-2030 op hoofdlijnen (verkeersslachtoffers en indicatoren hoofdstuk 6 UPV).
- We stellen een monitoringsmethodiek vast om de ambitie ‘0 slachtoffers in 2050’ te monitoren..