Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2020 | Najaarsnota 2021 | Kadernota 2022 | Bijstellingen | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 5.137 | 2.330 | 1.653 | 65 | 1.718 | 1.563 | 1.502 | 1.506 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 190.131 | 197.984 | 160.507 | -1.160 | 159.347 | 153.395 | 162.244 | 177.448 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 815 | 1.248 | 1.365 | -6 | 1.360 | 1.306 | 1.175 | 1.177 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 196.082 | 201.561 | 163.525 | -1.100 | 162.425 | 156.263 | 164.920 | 180.130 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 89.922 | 112.665 | 140.172 | -23.584 | 116.588 | 147.420 | 161.453 | 156.886 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 162 | 681 | 571 | 137 | 708 | 1.502 | 620 | 625 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 90.084 | 113.345 | 140.743 | -23.447 | 117.296 | 148.922 | 162.073 | 157.511 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 3.996 | 15.495 | 1.172 | 308 | 1.480 | 832 | 431 | 469 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 2.884 | 7.599 | 3.147 | 75 | 3.222 | 8.891 | 3.220 | 3.175 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 6.881 | 23.094 | 4.319 | 383 | 4.702 | 9.723 | 3.650 | 3.644 |
Totaal | 293.047 | 338.001 | 308.586 | -24.164 | 284.422 | 314.909 | 330.644 | 341.285 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 483 | 280 | 160 | 0 | 160 | 0 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 29.593 | 42.722 | 949 | 0 | 949 | 754 | 720 | 1.679 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 30.076 | 43.002 | 1.109 | 0 | 1.109 | 754 | 720 | 1.679 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.345 | 6.694 | 5.694 | 500 | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.345 | 6.694 | 5.694 | 500 | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 751 | 1.211 | 400 | 66 | 466 | 466 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.036 | 1.361 | 1.255 | 106 | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.787 | 2.572 | 1.655 | 173 | 1.828 | 1.828 | 1.428 | 1.321 |
Totaal | 39.208 | 52.268 | 8.457 | 673 | 9.130 | 11.775 | 8.841 | 5.504 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 253.839 | 285.733 | 300.129 | -24.837 | 275.292 | 303.133 | 321.802 | 335.781 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
MEC verduurzaming binnenvaart € 1 mln |
---|
Voor de verduurzaming van de binnenvaart wordt in totaal € 3 mln ingezet. Het kasritme voor de uitvoering van het project is als volgt: € 0,6 mln in 2021, € 1 mln in 2022 en € 1,4 mln in 2023. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
OV-concessie DMG € 0,1 mln |
---|
Qbuzz ontvangt een vergoeding tegen finale kwijting op basis van Amendement 578 over de periode december 2018 tot en met december 2026. De bijdragen 2021-2026 worden nu in de begroting opgenomen voor in totaal € 0,7 mln. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
Snelfietsroute A20 NKG € -0,1 mln |
---|
Bij Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022 is voor de SFR in 2022 € 0,1 mln beschikbaar gesteld uit de reserve Bereikbaarheid. De activiteiten kunnen eerder worden uitgevoerd, waarvoor de middelen worden overgezet naar 2021. De bijdrage 2022 uit de reserve Bereikbaarheid komt te vervallen. |
Kapitaallasten € -2,3 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door onder andere verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Arbeidscapaciteit professionalisering DBI € 3,2 mln |
---|
Binnen DBI is op basis van de beheer- en onderhoudsstrategie, de programmering en doorontwikkeling van de organisatie (van uitvoering naar regie) structureel extra arbeidscapaciteit, zowel kwaliteit als kwantiteit, noodzakelijk (€ 2,8 mln formatie en € 0,4 mln inhuur). Begin 2018 zijn Provinciale Staten per brief hierover geïnformeerd. De extra arbeidscapaciteit in de periode 2022 tot en met 2026 wordt onder andere ingezet op gastheerschap, objectbediening, omgevingsmanagement, contractmanagement, advisering op de diverse assetgroepen, projectmanagement, cybersecurity en informatiemanagement. |
Arbeidscapaciteit versterkingsaanpak € 1,2 mln |
---|
Naar aanleiding van het door de EAA uitgevoerde onderzoek naar het incident bij de Hefbrug Boskoop is in 2020 een Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken vastgesteld. Voor de uitvoering van dit programma zijn in de jaren 2022 tot en met 2025 extra middelen nodig voor arbeidscapaciteit en opleiding (€ 0,7 mln formatie en € 0,5 mln inhuur). In dit programma zijn ook thema’s opgenomen die overeenkomen met professionalisering van DBI; (informatiemanagement, contract- en projectmanagement etc.). Deze uitgaven worden gedekt door de storting in de egalisatiereserve Beheer en onderhoud te verlagen. |
N468 € -7,4 mln |
---|
Het onderhoud aan de N468 wordt uitgevoerd in nauwe samenspraak met het Hoogheemraadschap Delfland, verantwoordelijk voor de waterkerende dijkconstructie, en de gemeente Midden-Delfland, de toekomstige beheerder van de weg. Onderdeel van het project is het verhogen van de draaglast van de weg van 20 naar 40 ton. Deze verbetering wordt voor een deel gedekt uit de reserve Bereikbaarheid. De uitgaven aan dit project in jaarschijf 2022 zijn lager dan de begrote onttrekking uit de reserve. De volledige onttrekking aan de reserve is om deze reden doorgeschoven naar 2024, het jaar waarin het werk naar verwachting wordt opgeleverd. |
Overdracht wegen € 0,5 mln |
---|
Bij de overdracht van wegen ontvangt de nieuwe beheerder een afkoopsom ter dekking van het toekomstig onderhoud. In 2022 worden het Fietspad 5 (€ 0,4 mln) en Meeslouwerwegbrug (€ 0,1 mln) aan respectievelijk de gemeente Kaag en Braassem en de gemeente Leidschendam-Voorburg overgedragen. |
Onderhoudsprogramma € -24,8 mln |
---|
Het onderhoudsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd. De bijstelling wordt veroorzaakt door vertraging in lopende projecten. Het onderhoud wordt later uitgevoerd door een langer dan geplande voorbereidingstijd door onder andere wensen/eisen vanuit de omgeving (omgevingsmanagement), kabels en leidingen, ruimtelijke procedures en grondverwerving. Daarnaast worden projecten later opgestart doordat gezien de technische staat van het asfalt planmatig onderhoud in de tijd kan worden uitgesteld. Dit uitstel is nimmer afstel! Tot slot worden in 2022 extra werkzaamheden voor derden verricht. Tegenover deze extra lasten staan extra baten. |
Indexering prijsontwikkeling 2020-2021 € 3,7 mln |
---|
Het budget voor beheer en onderhoud is vanaf het jaar 2022 structureel verhoogd met € 3,7 mln als gevolg van de prijsontwikkeling 2020-2021. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Energietransitie infrastructuur € 0,1 mln |
---|
Betreft € 0,1 mln als onderdeel van een subsidie van € 0,2 mln aan gemeente Gouda voor een pilot met de aanleg van een deel PlasticRoad op het Aschpotpad. De gemeente Gouda kan gaan meten of de PlasticRoad een oplossing biedt die vaker gebruikt kan gaan worden. Dit geldt niet alleen voor de gemeente Gouda, maar ook voor andere gemeenten en provincies. |
Kapitaallasten € -0,5 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door onder andere verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Waterstofbussen € 0,3 mln |
---|
Vanwege een gewijzigd kasritme voor de subsidie aan de concessiehouder voor het in exploitatie nemen van de 20 waterstofbussen is € 0,3 mln verschoven van 2021 naar 2022. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € 1,5 mln |
---|
Binnen het onderhoudsprogramma worden werken voor derden verricht. In 2022 wordt naar verwachting 1,5 mln aan extra baten ontvangen. Hier staan overeenkomstige extra lasten tegenover. |
Legesinkomsten € -1 mln |
---|
Met ingang van 1 januari 2021 is de Legesverordening Infrastructuur ingevoerd waarbij voor de vergunningverlening door de Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) leges wordt geheven. Bij de berekening van de legesinkomsten is uitgegaan van alle vergunningaanvragen. De vergunningaanvragen voor werkzaamheden in opdracht van de provincie zijn echter vrijgesteld van leges. Daarnaast vallen in de praktijk relatief veel vergunningsaanvragen in een restcategorie welke een laag legestarief kent. De verwachte legesinkomsten per jaar zijn hierdoor € 1 mln lager dan het oorspronkelijk begrote bedrag van € 1,4 mln. Bij de Begroting 2021-2024 zijn de legesinkomsten toegevoegd aan de reserve Beheer en onderhoud. Deze storting wordt nu met € 1 mln verlaagd. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
ROV € 0,1 mln |
---|
Voor het ROV is met ingang van 2021 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin is afgesproken dat de gezamenlijke kosten tussen PZH en MRDH worden verdeeld in de verhouding 50/50. Daarnaast is afgesproken dat ook de personeelskosten en overheadkosten in die verhouding worden verrekend. |
Huuropbrengst waterstoftankstation € 0,1 mln |
---|
In 2021 is een huurovereenkomst gesloten met de exploitant van het waterstof tankstation in de Hoeksche Waard. De jaarlijkse huurinkomsten worden structureel in de begroting verwerkt. De opbrengst wordt in de reserve Mobiliteit gestort. |
Toelichting lasten meerjarenraming 2022-2025
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Regionale/provinciale spoorinfrastructuur |
---|
In 2023 wordt € 5,7 mln van de middelen voor regionale /provinciale spoorinfrastructuur ingezet voor gedragsbeïnvloeding (Beleidsdoel 2-3). Dit gebeurt elke drie jaar. |
Exploitatie ov |
---|
Voor de exploitatie van de openbaar vervoersdiensten is in 2022 € 86,8 mln, in 2023 € 86,5 mln, in 2024 € 87,9 mln en in 2025 € 89,6 mln beschikbaar. |
Verkeer en vervoerbeleid/beleidsondersteuning |
---|
In de periode 2020-2023 wordt jaarlijks € 0,2 mln overgedragen voor het programma Groene cirkels. |
Projecten initiatieffase |
---|
|
Truckparking Leadpartnership |
---|
Voor truckparking is in 2022 en 2023 incidenteel € 0,1 mln beschikbaar. |
Onderzoeken omgevingsbeleid |
---|
Voor de ontwikkeling van het Digitaal systeem omgevingsbeleid is in 2022 incidenteel € 0,3 mln beschikbaar. |
Kapitaallasten |
---|
Door het gereedkomen van infrastructurele projecten stijgen de kapitaallasten van € 35,9 mln in 2022 naar € 38,3 mln in 2023, € 42,7 mln in 2024 en € 58,1 mln in 2025. De belangrijkste projecten die de komende jaren gereed worden gemeld zijn: In 2022
In 2023
In 2024
|
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma |
---|
De lasten en baten voor het beheer en onderhoud van de bestaande infrastructuur zijn toegelicht in het PZI 2022-2036. De geraamde kasritmes kennen jaarlijkse fluctuaties afhankelijk van de staat van het areaal. De lasten worden geëgaliseerd via de Egalisatiereserve beheer en onderhoud. Zie ook paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen, deel infrastructuur. |
Onderhoudsprogramma € 18,8 mln |
---|
In de Kadernota 2022 is vastgesteld dat er structureel meerjarig onvoldoende middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering van het beheer en onderhoudsprogramma. Met de begroting 2022 worden de middelen in Beleidsdoel 2-2 in de periode 2023 – 2027 incidenteel met € 18,8 mln verhoogd vanuit de algemene middelen. Dit bedrag bestaat uit twee delen. In de Nota onderhoud kapitaalgoederen is vastgesteld dat het structurele tekort voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma 2021-2035 € 16 mln bedraagt. Daarnaast is in de Kadernota 2022 gemeld dat de beheerlasten voor de Rijnlandroute € 2,8 mln hoger uitvallen dan eerder geraamd. |
Kapitaallasten |
---|
De kapitaallasten binnen Beleidsdoel 2-2, Beheer en onderhoud op orde en duurzaam, stijgen van € 21,2 mln in 2022 naar € 22,3 mln in 2023, € 24,7 mln in 2024 en € 26,9 mln in 2025 doordat een aantal financieel omvangrijke projecten worden geactiveerd. Het betreft onder andere het onderhoud van oevers in de Gouwe en de Oude Rijn, de bijdrage vanuit beheer en onderhoud voor werkzaamheden bij de realisatie van de Europaweg, Lammebrug en Trekvlietbrug, Rijnlandroute, en het onderhoud en verbetering van de N222, N231 en N489. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Gedragsbeïnvloeding |
---|
In 2023 is € 5,7 mln in de begroting opgenomen voor gedragsbeïnvloeding. Dit gebeurt om de drie jaar. |
Waterstofbussen |
---|
Vanwege een gewijzigd kasritme is in 2022 € 0,7 mln voor de waterstofbussen beschikbaar. |
Regionale aanpak laadinfrastructuur |
---|
Voor de uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in de vorm van de vastgestelde Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) is in de periode 2021-2023 jaarlijks € 0,4 mln beschikbaar. |
Toelichting baten meerjarenraming 2022-2025
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV |
---|
Als gevolg van een herschikking van de beschikbare middelen voor exploitatie OV en regionale/provinciale spoorinfrastructuur is vanaf 2025 structureel € 1 mln extra beschikbaar. |
Projecten initiatieffase |
---|
De gemeenteDrechtsteden draagt € 1 mln bij voor de Korte termijn maatregelen (KTM) A15. Dit gebeurt in vijf gelijke tranches van € 0,2 mln in de periode 2018-2022. |
Truckparking Leadpartnership |
---|
In 2022 wordt € 0,2 mln ontvangen voor truckparking. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma |
---|
De provincie beheert en onderhoudt areaal van derden. Hiervoor ontvangt zij een vergoeding. De inkomsten zijn afhankelijk van de voor derden uitgevoerde werkzaamheden. De voor derden uitgevoerde werkzaamheden zijn afhankelijk van de staat van het areaal. Hierdoor fluctueren de baten in de tijd. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Regionale aanpak laadinfrastructuur |
---|
Voor de uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur wordt een jaarlijkse bijdrage ontvangen van € 0,4 mln in de periode 2021-2023. |