Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2020 | Najaarsnota 2021 | Kadernota 2022 | Bijstellingen | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 45.383 | 43.251 | 37.014 | 2.672 | 39.687 | 30.484 | 25.695 | 17.982 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 2.309 | 3.715 | 3.979 | -846 | 3.133 | 2.533 | 957 | 955 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 20 | 55 | 0 | 395 | 395 | 0 | 0 | 0 |
4-1-4 Digitaal Zuid-Holland | 447 | 966 | 685 | 604 | 1.290 | 890 | 1.256 | 1.256 |
4-1-5 Circulair Zuid-Holland | 2.166 | 3.381 | 2.346 | 1.343 | 3.689 | 4.069 | 3.817 | 3.564 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 50.325 | 51.368 | 44.025 | 4.169 | 48.194 | 37.975 | 31.725 | 23.757 |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat | ||||||||
4-2-1 Voldoende werklocaties op de juiste plek v.d.juiste kwal. | 5.685 | 10.022 | 9.859 | -48 | 9.811 | 6.289 | 8.269 | 6.793 |
4-2-2 Human Capital,beroepsbevolking m.d.juiste vaardigh.&kennis | 746 | 2.696 | 2.828 | 514 | 3.342 | 2.842 | 1.241 | 1.241 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 6.431 | 12.718 | 12.687 | 466 | 13.153 | 9.131 | 9.511 | 8.033 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||||
4-3-1 Behoud&ontw.cultureel erfgoed&toerisme in balans m.omgeving | 12.508 | 18.587 | 12.222 | 4.716 | 16.939 | 13.495 | 10.509 | 10.428 |
4-3-2 Archeologische vondsten zichtbaar maken v.e.breed publiek | 797 | 977 | 1.112 | -391 | 721 | 671 | 471 | 470 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 10.718 | 8.419 | 7.606 | 45 | 7.652 | 7.651 | 7.050 | 7.049 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 24.022 | 27.982 | 20.940 | 4.371 | 25.311 | 21.817 | 18.030 | 17.947 |
Totaal | 80.778 | 92.068 | 77.652 | 9.006 | 86.658 | 68.924 | 59.265 | 49.737 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 5.324 | 8.944 | 8.823 | -48 | 8.775 | 4.533 | 1.050 | 0 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 5.334 | 8.944 | 8.823 | -48 | 8.775 | 4.533 | 1.050 | 0 |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat | ||||||||
4-2-1 Voldoende werklocaties op de juiste plek v.d.juiste kwal. | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||||
4-3-1 Behoud&ontw.cultureel erfgoed&toerisme in balans m.omgeving | 14 | 14 | 14 | 0 | 14 | 14 | 14 | 9 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 55 | 199 | 57 | 0 | 57 | 57 | 57 | 57 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 68 | 212 | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 66 |
Totaal | 5.405 | 9.156 | 8.893 | -48 | 8.845 | 4.603 | 1.120 | 66 |
Saldo lasten en baten Ambitie 4 | 75.374 | 82.912 | 68.759 | 9.054 | 77.813 | 64.321 | 58.145 | 49.671 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
Impuls economie groeiagena € 0,5 mln. in 2022 en in 2024-2027 |
---|
Voor diverse onderdelen binnen dit beleidsdoel worden, mede gelet op het huidige incidentele karakter, middelen beschikbaar gesteld voor de komende collegeperiode. Voor de groeiagenda al vanaf 2022: € 0,5 mln |
MKB/MIT € 0,5 mln; 2023 € 3,5 mln; 2024 € 1 mln; 2025 € -1,4 mln |
---|
Door nieuwe wettelijke regelgeving met betrekking tot lastneming subsidies provincies worden verleende subsidies met een dossierwaarde tot € 250.000 vanaf 2021 volledig verantwoord in het eerste jaar van besteding, en niet langer gespreid over de jaren van de subsidie looptijd. Dit leidt tot hogere lasten in 2022. Daarnaast zijn de uitgaven van het rijksdeel MIT geraamd op basis van het plafond 2022. Samen met de desbetreffende actualisatie in de Najaarsnota 2021 leidt dit in 2022 tot een stijging van de lasten met € 0,5 mln. In 2023 en 2024 stijgen de lasten met resp. € 3,5 mln en € 1 mln. In 2025 is sprake van een daling met € 1,4 mln.Tegenover de hogere lasten staan hogere rijksbijdragen (zie de baten) en mutaties in de reserve. In 2022 en 2023 wordt per saldo € 0,9 mln en € 0,6 mln ten laste van de reserve gedekt. In 2024 en 2025 is sprake van lagere onttrekkingen aan deze reserve van resp. € 0,1 mln en € 1,4 mln. |
H erschikking van middelen € -0,75 mln. In periode 2022-2024 € 2 mln |
---|
Binnen beleidsdoelen 4.1 en 4.2 wordt in de periode 2022-2023 dekking gevonden voor extra middelen in de periode 2022-2024. Het betreft een herschikking van middelen van in totaal € 2 mln. |
Procesgeld economie € 0,4 mln 2023 € 0,4 mln |
---|
Een deel van het procesgeld 2021 wordt in de Najaarsnota 2021 gefaseerd naar 2022 (€ 0,4 mln) en 2023 (€ 0,4 mln). Verwacht wordt dat de middelen in het tweede deel van de coalitieperiode nodig zijn voor onder meer de nadere uitwerking van de Nationale Groeiagenda. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
EFRO/Interreg 2023 € -0,25 mln |
---|
De fasering van de EFRO-lasten wordt in de Najaarsnota 2021 op basis van actuele informatie licht aangepast. Tegenover een verhoging in 2021 staat een verlaging in 2023. Het betreft onder meer de lasten van subsidiedossier 'Polanen' die eerder plaatsvinden. De fasering verloopt via de reserve Interreg- cofinanciering EFRO. |
Campusregeling € -0,4 mln; 2023 € -0,1 mln |
---|
Als gevolg van een administratieve wijziging worden verleende subsidies met een dossierwaarde tot € 250.000 vanaf 2021 volledig verantwoord in het eerste jaar van besteding, en niet langer gespreid over de jaren van de subsidielooptijd. Voor de campus-regeling leidt dit in de Najaarsnota 2021 tot een stijging van de lasten met € 0,8 mln.En een daling van de lasten in 2022 en 2023 met resp. € 0,4 mln en € 0,1 mln. Dekking 2021 uit de reserve versterking Economie. |
Gebiedsgerichte projecten € 0,4 mln |
---|
Enkele subsidieontvangers van de regeling voor regionale gebiedsgerichte projecten hebben looptijd verlenging aangevraagd. Als gevolg daarvan worden de uitgaven in de Najaarsnota 2021 grotendeels gefaseerd naar 2022. |
Breed MKB € -0,2 mln |
---|
Bij Voorjaarsnota is € 1 mln extra ter beschikking gesteld voor breed MKB. De middelen zullen, afgaand op de grote behoefte bij gemeenten, volledig worden besteed in 2021. Het budget 2021 wordt daarom in de najaarsnota op orde gebracht. Er wordt € 0,2 mln vervroegd van 2022 naar 2021. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Accez € 0,2 mln |
---|
Voor ACCEZ zijn de uren 2021 van de betrokken universiteiten licht bijgesteld. Er wordt daarom in de Najaarsnota 2021 € 0,2 mln. voorzien in 2022 in plaats van in 2021. De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Fieldlabs € 0,6 mln |
---|
De ondersteuning aan Fieldlabs- partijen is in verband met de corona-crisis in de loop van 2021 verstrekt. Anders dan ingeschat bij voorjaarsnota, wordt de besteding van het budget in de Najaarsnota 2021 voor € 0,3 mln voorzien in 2022 in plaats van 2021. |
Aerospace € 0,3 mln |
---|
De plannen voor de bouw van het campusgebouw zijn momenteel nog in ontwikkeling. Daarom wordt in de Najaarsnota 2021 € 0,3 mln naar 2022 verplaatst. De fasering verloopt via de reserve versterking economie (€ 0,3 mln). |
Leerpark Drechtsteden € 0,1 mln |
---|
Voor het project Leerpark Drechtsteden wordt subsidieverlening verwacht in de laatste maanden van 2021. Gezien het tijdstip van deze verlening zal de besteding 2021 nog beperkt zijn. Er wordt in de Najaarsnota 2021 daarom € 0,1 mln verplaatst naar 2023. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Zorgtechnologie € 0,6 mln |
---|
Het Innovatieprogramma voor Zorgtechnologie is in de loop van 2021 uitgewerkt en de subsidie is verleend. Uit de actuele planning blijkt dat het grootste gedeelte van de activiteiten in 2022 plaats vindt. Er wordt in de Najaarsnota 2021 daarom € 0,6 mln verplaatst van 2021 naar 2022. De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Greenports € -0,125 mln 2023 € 0,375 mln |
---|
Van het budget voor Greenports (€ 3 mln) wordt in de Najaarsnota 2021 een gering deel (€ 0,375 mln) verplaatst naar 2023 als gevolg van de latere start van het externe innovatieprogramma Agritech. € 0,25 mln van het budget 2021 en € 0,125 mln van het budget 2022. De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Haven HIC € 0,4 mln |
---|
Voor de HIC-lijst (het Haven-industrieel complex in Rotterdam) waren voor 2021 de eerste projecten voorzien. Uit de bijgestelde planningen van de partners blijkt dat de start in 2022 plaatsvindt. Daarom wordt het lastenbudget ad € 0,4 mln in de Najaarsnota 2021 verplaatst naar 2022. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
EDIH € 0,5 mln |
---|
Voor European Digital Innovation Hubs (EDIH) is op basis van eerdere planning € 0,5 mln geraamd voor 2021. Uit de actuele planning blijkt dat in 2022 wordt gestart. De lasten worden in de Najaarsnota 2021 daarom naar 2022 gefaseerd. De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Beleidsdoel 4.2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Human Capital € 1 mln; |
---|
Voor Human Capital wordt de fasering van de subsidieregeling voor werkgevers (voor tegemoetkoming in loonkosten bij indienstneming van pas gediplomeerden) in de najaarsnota 2021 bijgesteld. De regeling kent in 2021 nog niet zo veel inschrijving als vooraf verwacht werd. Van het toegekende budget wordt in de najaarsnota € 1 mln verplaatst naar 2022. In de begroting 2022 wordt hiervan in het kader van Oud voor Nieuw € 0,5 mln ingezet ten behoeve van Energie op bedrijventerreinen. De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Herschikking van middelen € - mln In periode 2022-2024 |
---|
Binnen Beleidsdoelen 4.1 en 4.2 wordt in de periode 2022-2023 dekking gevonden voor extra middelen in de periode 2022-2024. Het betreft een herschikking van middelen van in totaal € 2 mln. |
Bedrijventerreinen € -0,35 mln 2023 € -0,35 mln |
---|
Als gevolg van een administratieve wijziging worden vanaf 2021 de lasten van verleende subsidies met een dossierwaarde tot € 250.000 volledig verantwoord in het eerste jaar van besteding en niet langer gespreid over de jaren van de subsidielooptijd. Voor verduurzaming bedrijventerreinen leidt dit in de Najaarsnota 2021 tot een stijging van de lasten met € 0,7 mln in 2021 en verlaging in 2022 en 2023 jaarlijks € 0,35 mln). De fasering verloopt via de reserve versterking economie. |
Beleidsdoel 4.3 Erfgoed Cultuur en toerisme
Restauratie rijksmonumenten structureel 2022 € 2 mln ; 2022 € -0,9 mln; 2023 € -2,8 mln |
---|
Vanaf 2022 wordt jaarlijks € 2 mln aan het budget voor restauratie van rijksmonumenten toegevoegd. Dekking in 2022 en 2023 vanuit bestaand budget binnen Beleidsdoel 4.3; vanaf 2024 dekking ten laste van de begrotingsruimte. |
Bijstelling budgetten erfgoedlijnen en restauratie en herbestemming € 2,1 mln; 2023 € 0,4 mln; 2024 € -0,9 mln; 2025 € -1 mln |
---|
Op basis van actuele informatie over de uitvoering van de activiteiten wordt de fasering van de budgetten van erfgoedlijnen en restauraties & herbestemming in Najaarsnota 2021 aangepast. Daarnaast leidt de administratieve wijziging voor verleende subsidies met een dossierwaarde tot € 250.000 ook hier tot een andere fasering van de lasten. |
Toerisme/ groot onderhoud molens € 0,9 mln |
---|
Omdat de subsidieverlening voor Toerisme en voor Groot onderhoud molens pas aan het eind van het jaar 2021 zal plaatsvinden, vindt de uitvoering door subsidieontvangers grotendeels plaats in 2022. Het budget wordt in de Najaarsnota 2021 daarom verplaatst naar 2022, het gaat om respectievelijk € 0,4 mln en € 0,5 mln. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Maatregelenpakket erfgoedlijnen € 0,1 mln |
---|
In het Besluit tot wijziging van het Maatregelenpakket erfgoedlijnen 2021 van 13 juli 2021 is de restauratie van Hollandia in Vlaardingen opgenomen. Voor deze restauratie is eerder een bedrag van € 63.154 vrijgevallen. Deze middelen worden in 2021 opnieuw ingezet voor dit project via het Maatregelenpakket erfgoedlijnen 2021 om zo dit project alsnog te realiseren. Dekking 2021 ten laste van de begrotingsruimte. |
Restauratie rijksmonumenten € -0,3 mln (Najaarsnota 2021 en Begroting 2022 |
---|
Vanaf 2022 wordt jaarlijks € 2 mln aan het budget voor restauratie van rijksmonumenten toegevoegd. Dekking voor de toevoegingen in 2022 en 2023 (totaal € 4 mln) vindt plaats vanuit bestaand budget binnen Beleidsdoel 4.3. In de jaren 2021, 2022 en 2023 worden daarom diverse posten verlaagd. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
MKB/MIT € 0 mln; incidenteel 2023 € 2,8 mln |
---|
De fasering van de MIT uitgaven wijzigt in de begroting 2022 als gevolg van een administratieve wijziging. Daarnaast zijn de uitgaven van het rijksdeel MIT geraamd op basis van het plafond 2022. Dit leidt tot hogere rijksbijdragen in de jaren 2022 (€ 2 mln), 2023 (€ 3,5 mln) en 2024 (€ 1,1 mln) |
Toelichting lasten meerjarenraming 2022-2025
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
EFRO incidenteel 2023 € -0,9 mln; 2026 € -0,9 mln |
---|
Vanuit de tweede Europese periode voor de subsidieregeling EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) is recent de laatste verlening goedgekeurd. De lasten van de cofinanciering door PZH worden nu ter begroting gebracht. Dit leidt tot een budgetverhoging in 2023 met €0,9 mln en een gelijke verlaging in 2026. Het betreft de subsidie voor 'Polanen' in het Westland. De fasering verloopt via de reserve Interreg- cofinanciering EFRO. |
Extra impuls Economie breed € 4 mln incidenteel in 2024-2027 |
---|
Voor Breed Economie is jaarlijks een bedrag opgenomen van € 4 mln voor de jaren 2024 t/m 2027in totaal € 16 mln. Nadere invulling van projecten volgt. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Extra Impuls MKB € 1 mln incidenteel in 2024-2025 |
---|
Voor Breed MKB is een stelpost opgenomen van € 1 mln per jaar voor de jaren 2024 en 2025 in totaal € 2mln. Nadere invulling van projecten volgt. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Diverse impulsen economie € 4,8 mln. Betreft diverse impulsen periode 2024-2027 |
---|
Voor diverse onderdelen binnen dit beleidsdoel worden, mede gelet op het huidige incidentele karakter, middelen beschikbaar gesteld voor de komende collegeperiode. Voor de groeiagenda al vanaf 2022. Het betreft:
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 4.2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Human Capital € 1,4 mln per jaar in periode 2024-2027 |
---|
Voor Human Capital worden, mede gelet op het huidige incidentele karakter, middelen beschikbaar gesteld voor de komende collegeperiode. Voor Human Capital € 1,4 mln. vanaf 2024. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 4.3 Erfgoed Cultuur en toerisme
Restauratie Rijksmonumenten (€ 2 mln) 2024-2027 |
---|
In de GS brief Aanbieding rapportage Erfgoedmonitor Zuid-Holland 2020 is aangegeven dat structureel € 2 mln. extra per jaar nodig is om de restauratieachterstand niet te laten oplopen en in (een groot deel van) de restauratiebehoefte te voorzien. Voor de jaren 2024 tot en met 2027 is jaarlijks € 2 mln toegezegd voor restauratie rijksmonumenten in totaal € 8 mln. Voor 2022 en 2023 is dekking uit eigen middelen. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toerisme en Restauratie Rijksmonumenten (€ 0,2 mln) 2024-2027 |
---|
Voor de ondersteuning in de uitvoering van het beleid voor toerisme en restauratie wordt €0,2 mln beschikbaar gesteld per jaar. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten meerjarenraming 2022-2025
Niet van toepassing.