Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Gebouwen

Algemeen
De provincie Zuid-Holland heeft verschillende soorten gebouwen in beheer en onderhoud. Een deel van de gebouwen is eigendom en een deel is gehuurd. Het betreft kantoorpanden in Den Haag evenals de bedieningscentrales, brug- en sluiswachtershuisjes, dienstwoningen, depots/werven en molens. De concept Huisvestings- en vastgoedvisie van 2019 is als gevolg van de coronacrisis niet meer reëel en het opstellen van een aangepaste visie is vooralsnog uitgesteld totdat de contouren van onze huisvestingsbehoefte (soorten werkplekken en bezetting) zich meer hebben uitgekristalliseerd. Dit kan van invloed zijn op het benodigde aantal m², de ruimte-indeling en het meubilair.

Het onderhoud vindt plaats op basis van de in 2021 vastgestelde Nota Onderhoud Kapitaalgoederen 2020-2023 en is verder uitgewerkt in het Beheerplan gebouwen 2020-2023. Beleidsuitgangspunt van het planmatig beheer en onderhoud is dat een sober en doelmatig kwaliteitsniveau conform NEN-2767 normering op het wettelijk minimum, conditieniveau 3 wordt gehanteerd. Voor de komende jaren staan de volgende kwaliteitsaspecten centraal: functionaliteit, veiligheid en representatie. De overheveling van het beheer en onderhoud van het vastgoed van DBI naar FZ is in gang gezet en zal in 2022 zijn beslag krijgen.
De Nota Onderhoud Kapitaalgoederen en het Beheerplan Gebouwen worden elke vier jaar geactualiseerd.

(Meerjaren)onderhoud
Het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP)voor het provinciehuis is geactualiseerd naar de huidige inzichten en prijsniveau 2019 en wordt jaarlijks financieel verwerkt in de begroting. Het MJOP is de basis voor het systematische en planmatig onderhouden van het vastgoed. Het vormt mede de basis voor een (kosten)efficiënte aanpak van verbouwingen. Daar waar mogelijk worden er duurzame keuzes gemaakt.
Vanwege de coronacrisis kan het planmatig onderhoud niet altijd conform de planning plaatsvinden. Vooralsnog proberen we de planning zo veel als mogelijk aan te houden en/of te combineren met later ingepland onderhoud.
Het is nog onzeker of van overheidswege extra maatregelen nodig zijn aan gebouwen/installaties en of hier extra investeringen voor nodig zijn.

Renovatie gebouw C
In oktober 2018 heeft Provinciale Staten het besluit genomen om gebouw C (het bestuursgebouw) volledig te renoveren. De financiële gevolgen van dit besluit zijn (exclusief de kosten voor sanering van asbest) via de Kadernota 2019 verwerkt in de provinciale begroting. De opdracht is gegund in mei 2019. De gebruikers van gebouw C zijn ondergebracht op nieuwe werklocaties en de staten-en commissieleden kunnen gebruik maken van de tijdelijke staten-en commissiezaal in gebouw A. De renovatie is in volle gang en wordt conform planning afgerond in het najaar van 2022. 

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 10:03:28 met de export van 11/17/2021 09:58:19